Ripley - nopea yhteys

Isla on 17-vuotias gamer, joka tunnetaan pelipiireissä nimellä Ripley. Hän asuu isänsä ja pikkusiskonsa kanssa, ja käy koodaukseen painottunutta lukiota. Isla viettää suurimman osan vapaa-ajastaan pelaten ja chataten nettiystävänsä Damienin kanssa. Damienista onkin tullut Islalle tärkeä: tämä tuntee Islan kenties paremmin kuin kukaan ja keskustelut lipsuvat välillä vahvasti flirtin puolelle. Isla on kuitenkin päättänyt, että ystävyyden ja pelituokioiden riskeeraaminen ei ole livetapaamisen arvoista.
 
Kun lukiossa alkaa uusi lukukausi, Isla törmää uuteen oppilaaseen. Kirjaimellisesti. Anton Cajander on rikkaan suvun poika ja tuntuu inhoavan kömpelöä Islaa. Pelaaminen kuitenkin yhdistää, ja pikkuhiljaa Isla ja Anton tutustuvat toisiinsa. Kipinät sinkoilevat ja pian on selvää, että parivaljakko tuntee voimakasta vetoa toisiinsa. Samaan aikaan Isla kipuilee Damienin suhteen: tämä on chateissa yhä vähemmän läsnä ja jotenkin etäinen, eikä Isla enää tiedä, mitä – tai kenet – haluaisi…
 
Ripley – nopea yhteys on mukaansatempaava romaani pelimaailmasta, ihmissuhteista ja vahvoista tunteista. Teksti vilisee pelitermejä, mutta se ei estä kirjasta nauttimista: vaikka jokainen sana ei olisikaan tuttu, käy asiayhteys ja merkitys muusta tekstistä ilmi. Annukka Salama on kirjoittanut romaanin, jossa on uskottavaa dialogia, helposti lähestyttäviä hahmoja ja melkoisen kuumaa romantiikkaa. Erilaisia pelejä kirjassa on mukana lautapeleistä roolipeleihin ja retropeleistä pakohuonepeleihin – kirjailijan asiantuntemuksen huomaa kyllä tekstistä. Myös naisen asemaa gamer-piireissä käsitellään jonkin verran. Ripley – nopea yhteys sopii luettavaksi yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille.