Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.

Huominen päivä on parempi

Aikalaisarvio
Aikalaisarvio Arvostelevasta kirjaluettelosta (AKL). Huom., saattaa sisältää juonipaljastuksia!

Tyyppi

romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus

Toisessa Kainuu-aiheisessa romaanissaan - ensimmäinen oli nimeltään Rajasärkkäläiset - pastori Muilu kuvaa rajan kansan raskaita koettelemuksia viime vuosisadan suurina nälkäaikoina. Romaanin vaikuttava uskonnollinen sanoma sisältyy ajallisen kurjuuden keskellä versonneen herännäisyyden kuvaukseen.
(Kirjapaja)

- - -


Romaanissa kerrotaan 1860-luvun Kuhmosta (tuolloin Kuhmoniemi), jossa vallitsee nälkä ja puute alituisten hallavuosien vuoksi. Nälän ja tautien heikentämiä ihmispoloja kutsuu kuolema hautuumaan poveen. Myös Kotavaaran savupirtin väki joutuu turvautumaan pettuun ja olkileipään. Kurjuus huipentuu suureen nälkävuoteen 1868, jolloin Kotavaarastakin kuolee kaksi lasta vatsat pöheessä ja jäsenet kuihtuneina. Lopulta Kotavaaran isäntäkin joutuu lähtemään kerjuulle ja onnistuu hankkimaan rikkaasta kestikievarista perheelleen pelastavan jauhosäkin, kun hän itse pysyy rehellisyyden kaidalla tiellä ja ilmiantaa jauhovarkaan keskikievarin isännälle. Lopuksi toivo paremmasta huomisesta valaisee arkista aherrusta ja kotavaaralaisetkin kiittävät Jumalaa varjeluksesta vaikeina aikoina.

Teoksessa kuvaillaan totuudenmukaisesti Kuhmon historiallisia tapahtumia ja virkamiehiä.

(Kajaanin kaupunginkirjasto - Ryysyrannasta maailman parhaaseen kylään)

Aiheet ja teemat

Konkreettiset tapahtumapaikat

Tarkka aika

Alkukieli

Tekstinäyte

Marraskuusta lähtien oli kirkon isokello moikunut Pajakkatörmällä melkeinpä aamusta iltaan, julistaen kauaksi ympäristöönsäkin sanomia kuoleman kulkumatkalta. Hartaana paljasti kärsivä ristikansa päänsä sanomakellojen kumahdusten kiiriessä vaarojen yllä ja pelko sydämessä ajatteli omaa lähtöään tästä kärsimyksen laaksosta. Köyhää kansaa kulki laumoittain nääntyneinä ja kurjina talosta taloon, pyydellen Jumalan nimessä edes perunan kettuja henkiriepunsa piteeksi. Kenellä oli mistä antaa, se antoi. Ja niin hätä nousi äärimmilleen, säästämättä lopulta isoisempaa eläjää sen paremmin kuin kolikkokorven mökkiläistäkään. (s. 7)
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Ensimmäinen julkaisu

kyllä

Ilmestymisaika

Sivumäärä

163

Kustantaja

Kieli