Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.

Hyvä Stalin

Tyyppi

romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus

Viktor Jerofejevin isän, merkittävän neuvostodiplomaatin, ura katkesi kertaheitolla pojan julkaistua muiden moskovalaisten kirjailijoiden kanssa maanalaisen Metropol-almanakan. Pojalta vaadittiin julkista katumusta ? muuten isä joutuisi kärsimään. Viktor oli taipuvainen, isä ei: ”Et tee sitä, riittää kun yksi perheestämme on tahriintunut tähän kaikkeen”.

Isän ja pojan suhde vie Jerofejevin syvälle 30- ja 70-lukujen sukupolviin, ja hän repii ne paljaiksi. Hän kieputtaa oikullisia ja piinallisia kuvia, joissa vilahtelevat pelottavat ja pökkelömäiset puoluepamput, neuvostokulttuurin groteskit suuruudet ja 70-luvun kirjallisen undergroundin orgiat.

Näin debiilinä stalinismia ja Stalinia itseään ei ole näytetty vielä koskaan. Koko neuvosto-Satyriconin taustalla oleilee paitsi kauhu ja mielettömyys myös väistämätön moraalinen valinta. Paljastusten virta valottaa ainutlaatuisesti myös nyky-Venäjän kipeimpiä kramppeja ja ristiriitoja.
(Like)

Päähenkilöt

Konkreettiset tapahtumapaikat

Tekstinäyte

Me synnytämme lapsia jatkaaksemme itseämme rakkaudessa – lapset kiljuvat, estävät nukkumasta, kakkaavat vaippoihin, sairastelevat. Me menemme heitä vastaan yöllä metrolle, ettei heitä satutettaisi, mutta he häpeävät meitä. Kun kävelin koulun päättäjäisiltaan Gorkinkadulle Pushkinin aukion suuntaan, minua hävetti, kun äiti (vielä nuori, kauniisti pukeutunut) kulki kanssani. Aikaisemmin Stalinin saamien lahjojen museona olleen Vallankumousmuseon kohdalla yritin peräti erkaantua (jopa päästä eroon) hänestä, kulkea riippumattomasti, mutta hän ei ymmärtänyt ollenkaan, mikä minun oli, mutisi: ”Miksi kiirehdit niin?” luullen varmaan, että minä jännitän. Me olemme lapsille puskuri kuolemaa vastaan. He ovat meille lupaus paitsi suvun jatkumisesta myös henkilökohtaisesta ikuisuudestamme, joka ei ehkä ole niin ilmiselvä kuin uskonnollinen ikuisuus, mutta ikuisuus kuitenkin. Jos kuolemaa pidetään todenperäisyyden korkeimpana kriteerinä, niin me olemme selvästikin epätasaisessa tilanteessa. Lapsen kuolema tappaa vanhemmat, se on murhayritys heidän kuolemattomuuttaan vastaan. Vanhempien kuolema on kaikkiaan vain ihmisen yksityinen tragedia.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Ilmestymisaika

Sivumäärä

366

Kustantaja

Kieli

Kääntäjä

Ensimmäinen julkaisu

kyllä