Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.

Visto

Tyyppi

romaanit

Tekijä

Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus

Visto on kuvataiteilija, joka etsii elämän ja ilmaisun tarkoitusta, mutta eksyy ryyppyputkiin, rahattomuuteen ja väljiin, suttuisiin suhteisiin. Viston ympärillä luuhaa juoppoa ja joutomiestä – ja tietenkin se pakollinen rahanhaistaja, juristi Pellinen, joka silmät kiiluen on kiinnostunut taiteesta tai ainakin sen hinnasta. Lähistöllä söheltää myös Wahlström, lapsuuden kaveri, joka kunnianhimonsa menettäneenä on luiskahtanut hömppätoimittajaksi. Visto tapaa Kirsin, lesken joka ymmärtää jotain, ja Anitan joka keskittyy juomaan aivojaan pihalle.
Visto miettii Turnerin ja Baconin kuvia, Picassoa, viivaa, maisemaa – sitä mikä taulussa on tärkeää, kun turha keikailu on rapissut pois. Hänen äitinsä kuolee, vähän sen jälkeen isä. Elämä valuu ja kuraantuu: Viston kujanjuoksu päätyy perintömökille kaupungin ulkopuolella – löytääkö hän sieltä viimein riisutun maiseman?
Hannu Aho kirjoittaa pitkää, komeaa lausetta. Viston elämän nykäyksiä, yksinäisyyttä ja taidemaailman ohuutta Aho kuvaa myötäeläen, kuvattavansa nahkoihin uineena ja hänen hartioillaan kameraa kuljettaen.
(takakansiteksti)
Visto on taiteilijaromaani, joka kertoo Visto nimisestä kuvataitelijasta. Visto muuttaa asumaan Mäkisen, vanhan taiteilijan, luokse. Hän ryyppää, sekoilee, keskustelee taiteesta, miettii taiteen olemusta ja opettelee elämällä. Visto tapaa juristi Pellisen, joka ryhtyy Viston mesenaatiksi ja manageriksi. Aho kuvaa rankkaa taiteilijaelämää ja yksinäisen Viston kypsymistä taiteilijaksi hienosti, samalla hän ruotii ja ironisoi taiteilijapiirejä, taiteentuntijoita ja kriitikoita. (Laura Norris/Sanojen aika)

Kirjallisuudenlaji

Aiheet ja teemat

Henkilöt, toimijat

Päähenkilöt

Konkreettiset tapahtumapaikat

Tarkka aika

Alkukieli

Tekstinäyte

"ONKO kaikki totta mikä on tapahtunut? Välillä tuntuu kuin olisin joku niitten fiktioitten henkilöistä, vakooja, agentti, mitä lienevät, tyyppi joka on aivopesty ja jolle on rakennettu kuvitteellinen menneisyys, ja minun kohdal­lani sen on tehnyt varsinainen poropeukalo, niin että jollakin tavalla uskon omaan taustaani vaikka en sitä ko­vin selkeästi muista ja mistään en ole aivan varma. Kuten se kuuden tai seitsemän vuoden aika Mäkisen kuoleman jälkeen.
Sinä aikana aloin joka tapauksessa kaljuuntua, sen tie­dän. Töitä tein milloin tein, osoite muuttui vähän väliä, maalasin paljon roskaa enkä osaamattomuuttani ymmär­tänyt. Naisia tuli ja meni, yksikään ei liikuttanut, ja voi olla ettei se ollut naisten vika vaan johtui siitä että kie­murtelin oman napani ympärillä.
Tarkoitus oli tulla taiteilijaksi, yhtä kovakanttiseksi kuin Turner, vaikka, ja siitä huolimatta, olin tajunnut etten todella ollut kiinnostunut taiteesta, en jaksanut enää edes katsella sitä, paitsi jotain keskiaikaisia haamu­ja joitten työt olivat kuin vanhaa samettia, mutta mitä lähemmäs nykymaailmaa tultiin, sitä vähemmän kiinnos­ti. Joku Picasso, tietysti, jonka ohi eikä yli päässyt, tai edes ali, jos oli nainen, ja Bacon. Minun suhteeni siihen porukkaan oli sama kuin EI Grecon suhde Tintorettoon: paljon mitään ei oppinut, mutta ilmankaan ei oikein pärjännyt. Oman aikani tyypit ei huvittaneet, en minä jaksanut miettiä mitä ne tahtoivat, miten kysymyksensä asettivat; minä tahdoin itse, minä kysyin itse, minä halu­sin itse kysyä ja vastata.
Boschin huvittavista helvettikuvista innostuin sen ver­ran että kävin pankissa ylipuhumassa matkarahat ja pai­nuin Lissaboniin katsomaan miehen triptyykkejä, ja vii­kon päästä palatessani minulla oli uusi olkihattu, baga­ceiraa ja satiaiset, vain Boschia en ollut onnistunut ta­paamaan. Se retkistä taiteen lähteille."
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Nimi

Alanimeke

romaani

Ensimmäinen julkaisu

kyllä

Ilmestymisaika

Sivumäärä

231

Kustantaja

Kieli