Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.

Punainen erokirja

Tyyppi

romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.
Kansikuva
Kansikuva
Eri kansikuvat esitetään isoina, kun osoitat tai klikkaat pikkukuvaa.

kuvaus

Omaelämäkerrallisen trilogian viimeisessä osassa Saisio kuvaa seksuaali-identiteetin ja kirjailijankutsu- muksen löytymistä ja 1970-luvun alun poliittista opiskelijaliikehdintää. Romaani kuvaa aikaa, jolloin lesbous on vielä salattava asia, ja kiinnijäämisestä voi joutua tilille jopa Teatterikorkeakoulun opettajien edessä. Seksuaalivähemmistöt kokoontuvat salaisessa kohtaamispaikassa, Helsingin Kalevankadulla, jossa suunnitellaan myös SETA:n perustamista: ”Pojat suutelevat poikia, tytöt painautuvat tyttöjä vasten, ja kaikki tämä on hänelle vierasta ja tuttua. Hän on tullut outoon kotiin. Ja kotoa pois. Kalevankadulta. Se tapahtuu näin: yksitellen. Katse taakse ja eteen. Jos kadulla kävelee joku, koko joukko painautuu puutalon hämärään. Tämä on salainen koti, rikollinen.” (s. 39)

Saision tyyli on fragmentaarista ja lyyristä, sekä näennäisen keveää, mutta uppoaa syvälle lukijaan kuin kivi veteen. Minäkertoja kuvaa koskettavasti kiihkeitä rakkauksiaan, Klovnisilmäistä, joka avaa oven kokonaan uuteen maailmaan: ”On sellasiakin naisia, jotka rakastaa naisia.” (s. 27) Ja Havvaa, jonka kanssa suunnitellaan yhteisen lapsen hankkimista. Punainen erokirja on nimensä mukaisesti myös kirja kipeistä eroista: Klovnisilmäinen palaa mieleen vuosienkin päästä, Havva lähtee Sunnuntailapsen synnyttyä toisen matkaan ja aikanaan lähtee myös Sunnuntailapsi, muuttaa pois kotoa.

Saisio kirjoittaa paitsi koskettavasti, myös humoristisesti, nykyisyydessä puhuva minäkertoja tarkastelee nuorta minäänsä lämpimän ironisesti: ”Hän painaa noin seitsemänkymmentä kiloa, eikä kerro painoaan kenellekään. Hän on tanakka, harteikas ja kulmikas. Hän maalaa kulmakarvansa (joita ei ole) tummanruskealla kulma- kynällä.” (s. 23)
(Silene Lehto/ Sanojen aika)

Henkilöt, toimijat

Päähenkilöt

Konkreettiset tapahtumapaikat

Alkukieli

Tekstinäyte

Minäkään en puhu nilkastani, en siihen pesiytyneestä, alati itsestään muistuttavasta kukinnosta, en harmaasilmäisestä rakastetustani, joka levottomana liekkinä lepattaa jossakin Helsingin yössä; olen uskollinen äidilleni.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Ensimmäinen julkaisu

kyllä

Ilmestymisaika

Sivumäärä

298

Kustantaja

Sarjamerkintä

Ilmestymisaika

Sivumäärä

269

Kustantaja

Kieli