Kokko, Karri

Kuvatiedoston lataaminen

Photograph information

Kuva: Matti Sipilä

Synnyinaika

Synnyinpaikka

Asuinpaikkakunta tai -paikkakunnat

Tekijän saamat palkinnot

Tekijän käyttämä kieli

Kansallisuus

Maakunta-alue

Teokset

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

runokokoelmat

Nimi

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

runokokoelmat

Muut teokset

Tyyppi

fyysinen teos

Muut teokset (kääntäjänä)

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Nimi

Tyyppi

fyysinen teos

Nimi

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Elämäkertatietoa

Karri Kokko (s. 1955) on suomalainen runoilija ja toimittaja. Kokko julkaisi esikoisrunokokoelmansa Uno Boy vuonna 1982. Sitä seuranneen pitkän hiljaisuuden rikkoi vuonna 2005 ilmestynyt kollaasiteos Varjofinlandia. Kokko on toiminut Parnasson ja Suomen Kuvalehden toimittajana.

Lukukeskus

---

Karri Kokko (s. 1955) on helsinkiläinen runoilija ja toimittaja, jonka teoksia kuvaavat hyvin sanat “kokeellisuus” ja “käsitteellisyys”. Kokko julkaisi esikoisrunokokoelmansa Uno Boy vuonna 1982. Sitä seuranneen pitkän hiljaisuuden rikkoi vuonna 2005 poEsiassa ilmestynyt kollaasiteos Varjofinlandia. Toinen poEsiassa julkaistu kokoelma on Vapaat kädet (2007).

Kokon työskentelylle on tyypillistä prosessin avoimuus, monimediaisuus ja yhteistyö niin elävien kirjoittajien kuin toisten “tekstienkin” kanssa. 2000-luvun loppua kohden Kokon työskentelytahti on vain kiihtynyt, ja hän on julkaissut useita teoksia ntamon kautta.

(Poesia)

Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa

Kuvitus Harry K Stammerin kirjoittamaan teokseen Beeasily, xPress(ed) 2005

Tekstinäyte

12

Niin pitkät ja niin intensiiviset tilaratkaisut, keskiviikkojen
ympärillä yksin aikaa muttei ainuttakaan valmiutta käsitellä
ns. uturajan riippumietteitä tai muita periytyviä kysymyksiä.
Mutta aion kirjoittaa omat Pitoni oikaistakseni tämän kaiken.
Tässähän ei ole kahta, näkijä on sama kuin se mitä nähdään,
hän on aina, aina mielessäni, ei siis ilona enempää kuin minä
itsekään olen aina iloksi itselleni, ei siksi että hän on kaunis
vaan siksi että hän on enemmän minua kuin itse taidan olla!
Kyyhkyjä ovat silmäsi, joo, mutta kuka silloin puhuu, mies
vai metafora itse? Mies. Mielestäni mies, sillä vaikka emme
rakastaessa muutu yhdeksi ja samaksi vaan uudeksi muuksi,
hänen puheessaan toistuvat toisen sisällä vierailemisen kuvat.
Sinulla on kukikkaat pöksyt, pian ei niitäkään, älähän vielä.
Tämä on varmasti vaikein tehtävä, jonka olen ikinä täyttänyt.


(Teoksesta Vapaat kädet, poEsia 2007)

Lähteitä ja viittauksia

Suomalaisia nykyrunoilijoita 2. Avain, 2011.