Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.

Super-Cannes

Tyyppi

romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus

Super-Cannes on tieteiskirjallisuuden rikosromaanin mestarillinen hybridi, taidokas kattaus kutkuttavaa jännitystä, kieron kiehtovia henkilöhahmoja, ilkikurista kulttuurikommentaaria sekä nietzscheläis-sadelaisia filosofioita pahuuden ja perversioiden olemuksesta.

Tarinan päähenkilö on keski-ikäinen Paul Sinclair, joka muuttaa nuoren lääkärivaimonsa Janen kanssa Eden-Olympiaan, tulevaisuuden laboratorioksi luonnehdittuun huipputeknologiseen bisnespuistoon. Jane Sinclairin edeltäjä on kuukausia aiemmin tehnyt joukkomurhan ja tappanut lopulta myös itsensä, ja pian Paul Sinclair huomaa joutuneensa täysin tuon murhamysteerin pauloihin. Lukija matkaa päähenkilöiden mukana sekä ihmismielen että kulttuurin pimeimmille katvealueille, ja lopulta ainoilta terveiltä ihmisiltä alkavat näyttää psykopaatit.

Super-Cannes on tajunnan laboratorio, jossa Ballard testaa mihin suuntaan kulutuskapitalismi meitä henkisesti vie. Se on paitsi kompromissittoman älykäs, myös ällistyttävän viihdyttävä ja viihdyttävän ällistyttävä.
(Like)

Aiheet ja teemat

Henkilöt, toimijat

Päähenkilöt

Konkreettiset tapahtumapaikat

Alkukieli

Tekstinäyte

Ensimmäinen Eden-Olympiassa tapaamani henkilö oli psykiatri, ja vaikuttaa monin tavoin hyvin osuvalta, että oppaani tähän Cannesin yläpuolisilla kukkuloilla sijaitsevaan "älykkääseen" kaupunkiin olisi juuri henkisten häiriötilojen asiantuntija. Ymmärrän nyt, että eräänlainen odottava hulluus, kuin vielä toistaiseksi julistamaton sotatila, velloi businesspuiston toimistohuoneissa. Muistan hänen halukkaan hymynsä tervehtiessämme toisiamme sekä ne välttelevät silmät, jotka varoittivat minua tarttumasta hänen ojennettuun käteensä. Vasta opittuani ihailemaan tätä vinoutunutta ja vaarallista miestä kykenin pohtimaan hänen surmaamistaan.

Sen sijaan, että olisimme lentäneet Lontoosta Nizzaan, matka, jonka aikana ehtii hädin tuskin syödä muovilautaselta tarjoillun lounaan, Jane ja minä päätimme ajaa Côte d'Azurille autolla ja järjestää siten muutaman päivän vapaata ennen sitoutumistamme Eden-Olympiaan ja eurooppalaisten suuryritysten rajoittavaan elämäntyylin. Jane empi yhä kuuden kuukauden komennustaan businesspuiston yksityiselle klinikalle. Hänen edeltäjänsä, nuori englantilaistohtori nimeltä David Greenwood, oli kohdannut traagisen ja yhä selittämättömän kuoleman tartuttuaan kivääriin ja lähdettyään riehumaan sekopäisenä. Jane oli aivan sattumalta tuntenut Greenwoodin: he olivat työskennelleet yhtä aikaa Guy's-sairaalassa, ja ajattelin usein tuota poikamaisen komeaa tohtoria, joka saattoi yhdellä ainoalla hymyllään saada kokonaisen naisten osaston hätkähtämään.

Greenwoodia koskevat muistot olivat meitä vastassa Boulognessa, jossa Jaguarimme rullasi ulos Englannin kanaalin ylittävältä autolautalta ja eturenkaat kääntyivät satamalaiturille. Kun Jane pistäytyi tupakkapuotiin ostamaan askin Gitanesia — luvattomat savukkeet olivat pitäneet meidät molemmat järjissämme sairaalassa viettämieni kuukausien ajan — hän osti päivän Paris Matchin ja huomasi sen kannessa Greenwoodin kasvot. Valokuvan yläpuolella oleva otsikko viittasi ratkaisemattomaan mysteeriin.

Kun Jane istui Jaguarin konepellillä ja tuijotti raakoja kuvia murhien uhreista ja rakeisia karttoja reitistä, jota kuolema oli kulkenut, ymmärsin, että sisukas mutta nuori vaimoni tarvitsi vielä ne monet mailit ennen Eden-Olympiaa.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Ilmestymisaika

Sivumäärä

441

Kustantaja

Kääntäjä

Sarjamerkintä

Ensimmäinen julkaisu

kyllä