Teoksen nimi. Mikäli teos on julkaistu useammalla nimellä, näytetään ensimmäisen julkaisun nimi.

Pitkäjano

Tyyppi

romaanit
Tekijän nimeä klikkaamalla löydät teoslistauksen ohella lisätietoa kirjailijasta.

kuvaus

Nuorten underground-lehteä toimittavien miesten hölmöilyt rockfestivaaliviikonlopun aikaan tarjoavat lukijallekin viikonloppumatkan. Kirja jättää miettimään toisen päähenkilön päänsäryn mahdollista tulemaa, joka tuntuu jatkuvan kirjan tarinan ulkopuolelle ja antaa merkityksen juuri tuosta kavereiden reissusta kertomiselle. Itse asiassa traaginen pohjavire selitetään alussa ja motivoi muuten koomisen tarinan.

Pojat päätyvät festivaaleilta Ruotsiin asti, pelkäävät abbalaisten hypähtävän innostuneesti esille, uskovat olevansa Moderna Museetissa ollessaan aivan muualla, nauttivat hieman sekaisin yleensä vilpittömästi melkein kaikesta. Yhden pakollisen koulussa luettavan kirjan etsijöille ennustan viihtymistä Pitkäjanon parissa, samaten rentoa, uutta lukemista etsiville, populaarikulttuurista ja 1980-luvun ajankuvasta iinnostuneille. Mieleen tulevat tämän sukulaissieluina Mikael Niemen romaani Populäärimusiikkia Vittulajänkältä, Jaska Filppulan Me ei oltu valtaosaa -romaani ja Kauko Röyhkän Miss Farkku-Suomi, kuten Matkalla Mombasaan -elokuvakin. Ystävyyden kuvauksena romaani jää etenkin mieleen.

(Sini Kiuas/ Sanojen aika)
”Matemaattisesti viikonloppu oli helppo nakki: kaksi pulloa pöytäviinaa per jäbä per päivä plus yksi yhteinen varapöytä per päivä. Mutta lasketaanko matkustuspäivä perjantai ottopäiväksi, hankitaanko vierasvaraa, mitä jos retki jatkuu maanantaihin saakka? Näitä ja muita viikonlopun rockfestivaaleihin liittyviä ongelmia oli pohdiskeltu ja pohjusteltu pitkin viikkoa ja erityisesti Backstagella Tavastian yläkerrassa koko edellinen ilta. Suunnittelu oli niin huolellista ja aikaa vievää, että samaan aikaan naapuripöydissä ehdittiin perustaa viisi bändiä. Niistä neljä hajosi saman illan aikana musiikillisiin erimielisyyksiin, viides koska potentiaalinen basisti joi muka vahingossa mahdollisen rumpalin kaljan.”

Rokkipoikain festivaaliretki alkaa, jatkuu ja päättyy kosteissa merkeissä. Väliin mahtuu kirkkaita oivalluksia, nyrkkiväittelyksi äityvää hervotonta sanailua ja vankkaa ystävyyttä. Kertoja ja hänen paras ystävänsä herättävät hämmennystä, kuohuntaa ja pahennusta kotimaan lisäksi Tukholmassa, kansankodin eksoottisessa kehdossa. Matkalla törmätään lukuisiin bändeihin, pöllitään portsarin eväät, pohditaan mitä Johnny Thundersille kuuluu ja vongataan naisia vaihtelevalla menestyksellä. Kuinka pysyä maistissa kymmenen päivää?

Miettinen (s. 1958) on suomalaisen vaihtoehtorockin kunnioitettu monitoimimies. Hän on perustanut useita levy--yhtiöitä ja lehtiä ja nostanut esiin useita merkittäviä rockyhtyeitä. Vahvasti omaelämäkerrallinen Pitkä-janoon hänen ensimmäinen romaaninsa. Like on aikaisemmin julkaissut häneltä teokset AC – Takapirujen kuningas(2009) sekä Hilse: suomipunkin alku ja juuri (2008).

Aiheet ja teemat

Tapahtumapaikat

Tarkka aika

Alkukieli

Tekstinäyte

Matemaattisesti viikonloppu oli helppo nakki: kaksi pulloa pöytäviinaa per jäbä per päivä plus yksi yhteinen varapöytä per päivä. Mutta lasketaanko matkustuspäivä perjantai ottopäiväksi, hankitaanko vierasvaraa, mitä jos retki jatkuu maanantaihin saakka? Näitä ja muita viikonlopun rockfestivaaleihin liittyviä ongelmia oli pohdiskeltu ja pohjusteltu pitkin viikkoa ja erityisesti Backstagella Tavastian yläkerrassa koko edellinen ilta. Suunnittelu oli niin huolellista ja aikaa vievää, että samaan aikaan naapuripöydissä ehdittiin perustaa viisi bändiä. Niistä neljä hajosi saman illan aikana musiikillisiin erimielisyyksiin, viides koska potentiaalinen basisti joi muka vahingossa mahdollisen rumpalin kaljan.
Julkaisuissa alkukielinen julkaisu, 1. suomenkielinen julkaisu, eri käännökset ja mahdolliset muut käännökset.

julkaisut

Ensimmäinen julkaisu

kyllä

Ilmestymisaika

Sivumäärä

219

Kustantaja