Docventures 2018 -kirjavinkit, viikko 5

Teemaesittely
4.9.2018
Toimitukselta: Teos | Kirjailija | Teema

Docventures-artikkelikuva5

Docventuresin dokumenttien ohella myös Kirjasampo ja Helmet-kirjasto laajentavat maailmankuvaasi! Olemme tuottaneet dokkareiden teemoihin sopivia kirjavinkkejä sekä kauno- että tietokirjallisuudesta. Joka viikko verkkosivuillamme ja sosiaalisen median kanavissa nostetaan esille kyseisen viikon Docventures-teeman vinkit.

Kaunokirjalliset teokset on artikkeleissa linkitetty Kirjasammon tietoihin ja tietokirjat Finna-palveluun.

Makupalat-sivuston linkkikokoelma: Drib

 

Drib / median ja mainonnan valta mieleemme

 

Kaunokirjallisuus

 

Frédéric Beigbeder: 24,99 € (Like 2004, suom. Ville Keynäs)

24,99 -kansi

Tragikoominen ja satiirinen romaani mainosmaailmasta, jota päähenkilö Octave inhoaa, vaikka onkin itse menestyvä mainosmies. "Olen kolme askelta sinua edellä ja saan sinut aina turhautumaan." Julkean hauska teos kertoo maailmasta, jossa aivan kaikki on kaupan. Kirjan nimi eri maissa on määräytynyt sen myyntihinnan perusteella, ja suomalainen pokkaripainos on nimeltään 8,99 €.

 

Heinrich Böll: Katharina Blumin menetetty maine (Otava 1975, suom. Kai Kaila)

Katharina Blum -kansi

Saksalaisen Nobel-kirjailijan pienoisromaanissa nainen joutuu oikeudessa syytetyksi sensaatiolehden reportterin ampumisesta. Häikäilemätön LEHTI vääristelee asian tunnistamattomaksi, kunhan levikki vain lisääntyy, ja oikeuslaitos etäännyttää kaiken nukketeatteriksi. Tapahtumien keskellä on kuitenkin tavallisen ihmisen tuhoutuva elämä.

 

Pekka Hiltunen: Onni (WSOY 2016)

Onni-kansi

Oskari rakastaa toimittajantyötä, mutta vihaa ammatin kurjistumista samalla kun toimitukseen kuljetetaan bloggaajia kertomaan, miten ruokamainokset sopisivat parhaiten lehden juttujen kylkeen. Työpsykologin haastattelussa Oskari ei voi olla enää hiljaa, vaan jakaa niin mielipiteensä kuin elämänsäkin. Samalla vanha koulukaveri on (ainakin mielestään) matkalla supertähteyteen.

 

Arto Salminen: Paskateoria (WSOY 2001)

Paskateoria-kansi

Salminen kuvasi romaanissaan iltapäivälehden toimituksen työtä rankalla satiirilla, omalla kaunistelemattoman tehokkaalla tyylillään. Vaikka toimittaja Suurnäkki ei ole kovin miellyttävä ihminen, hän haluaisi toimia jokseenkin moraalisesti, mutta saa esimieheltä vain haukkuja. Kirjan henkilöt ovat tavalla tai toisella langenneita.

 

Tietokirjallisuus

 

Adam Alter: Vastustamaton: miksi emme pysty lopettamaan tsekkaamista, skrollaamista, klikkaamista ja seuraamista (Terra Cognita, 2017)

Vastustamaton-kansi

Kaikkialle mukanamme kulkeutuvat laitteet, mediat ja sovellukset on suunniteltu niin, että irtautuminen niistä on vaikeaa myös henkisesti. Psykologi Adam Alter pitää jatkuvaa ja kontrolloimatonta median käyttöä riippuvuuden muotona, käyttäytymisaddiktiona. Alter avaa riippuvuutta ilmiönä ja pohtii siihen tepsiviä keinoja.

 

Silja Pitkänen & Ville-Juhani Sutinen: Propagandan historia: kuinka meihin on vaikutettu antiikista infosotaan (Into, 2018)

Propagandan historia -kansi

Kattava tietoteos kaikkina aikoina ja kaikkialle yhteiskuntaan ulottuvasta vaikuttamisesta politiikasta mainontaan, sodasta urheiluun.

 

Richard Shotton: The choice factory: how 25 behavioural biases influence the products we decide to buy (Harriman House, 2018)

Mainosalan ammattilaisen yleistajuinen teos lienee tarkoitettu avuksi mainontaa suunnitteleville, mutta se toimii myös kiinnostavana katsauksena niihin keinoihin, joilla mainostajat meihin vaikuttavat. Varsin yksinkertaisilla kikoilla voidaan manipuloida ihmisten ostopäätöksiä ja tämä kirja auttaa ymmärtämään miksi niihin itsekin niin helposti lankeaa.

 

Jari Tamminen: Häiriköt: kulttuurihäirinnän aakkoset (Into, 2013)

Häriköt-kansi

Kulttuurihäiritsijät ovat aktivisteja, jotka pyrkivät luomaan häiriötä mainostajien ja kansalaisten väliin. Tämä Voima-lehdessä julkaistuista artikkeleista koottu, visuaalisesti näyttävä teos avaa ilmiötä perinpohjaisesti ja antaa uusia välineitä tulkita mediaa.

 

Tim Wu: The attention merchants: the epic struggle to get inside our heads (Atlantic Books, 2017)

Ihmisten huomiosta on tullut kauppatavaraa, toteaa nettiaktivisti Tim Wu. Hän paljastaa teoksessaan mainonnan kaikkialle ujuttautuvat lonkerot, jotka vaanivat erityisesti verkossa. Emme välttämättä edes huomaa, miten mediankäyttömme tarjoaa otollisen tarttumapinnan yrityksille, jotka haluavat vaikuttaa kulutusvalintoihimme.

 

Kaunokirjallisuusvinkit: Tuomas Aitonurmi / Kirjasampo
Tietokirjallisuusvinkit: Helmet-kirjaston henkilökunta

 

Toimitukselta