Forsström, Tiia
Kuvatiedoston lataaminen
Photograph information
© Tuomas Marttila
Elämäkertatietoa
Sukupuolen ja seksuaalisuuden moniosaaja: mm. Seta ry:n entinen puheenjohtaja (2001–2005), kouluttaja, kirjailija, sukupuolentutkija ja ammattidomina.
Sexpo-säätiön hallituksen jäsen.
Sexpo-säätiön hallituksen jäsen.
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Keskeiset julkaisut:
BDSM-aapinen, Like 2016
Kondomikirja, Into 2012
Jonkun on uskallettava katsoa: Animalian puoli vuosisataa, Like 2011
Sinivalkoisissa höyhenissä: Suomalainen drag, Like, 2010
Trans: Sukupuolen muunnelmia, Like 2008
BDSM-aapinen, Like 2016
Kondomikirja, Into 2012
Jonkun on uskallettava katsoa: Animalian puoli vuosisataa, Like 2011
Sinivalkoisissa höyhenissä: Suomalainen drag, Like, 2010
Trans: Sukupuolen muunnelmia, Like 2008
Tekstinäyte
Alastomuus
Kävelin eteesi paljaampana kuin ikinä, vaikken ollut vielä riisuuntunut. Käskit minun ottaa ensin paidan pois. Miten niin yksinkertainen asia saattoi tuntua niin paljon niin syvällä? Totteleminen hävetti ja hiveli.
Lopulta riisuit minut alasti. Muistin hämärästi, että juuri tämän olin halunnut välttää. Olin ajatellut, että tarvitsisin vaatteiden tuomaa turvaa. En tarvinnut. Tarvitsin tätä: valinnan mahdollisuudesta luopumista, suostumista, antautumista, irti päästämistä, unohtamista, heittäytyvää läsnä olemista.
Ja minä kelpasin sinulle
Riisuuntuminen ja riisuminen ovat kiehtovia vallan välineitä. Näin on myös luontevan arkisen alastomuuden luvatussa maassa. Ihminen ilmaisee pukeutumisellaan ja vaatevalinnoillaan monia asioita, mutta on yleensä tietoinen vain osasta. Vaatteet voivat peittää ja korostaa vartalon yksityiskohtia, kertoa statuksesta tai sosiaalisesta viitekehyksestä, vahvistaa sukupuoli-identiteettiä tai toimia turvahaarniskana minun ja maailman välillä. Vastaavasti riisuuntuminen tarkoittaa harvoin ainoastaan vaatteiden poistamista – ja toisaalta itsensä voi tuntea alastomaksi toisen katseen edessä, vaikka olisi täysissä pukeissa.
BDSM-sessiossa on tavallista, että alistuva osapuoli riisuuntuu tai riisutaan aluksi. Riisuuntumisen ja alastomuuden merkitykset korostuvat entisestään, jos dominoiva osapuoli pitää vaatteet päällään. Riisuuntuminen toisen edessä voi tuntua kiihottavalta tai se voi olla pelottava ja nöyryyttävä kokemus – ja toisaalta sellaisenakin kiihottava.
Myös toisen riisuminen voi pitää sisällään monenlaisia merkityssisältöjä ihmisistä, tilanteesta ja tunnelmasta riippuen. Ei ole samantekevää, revinkö vaatteet päältäsi väkisin, riisunko ne hitaasti ja viettelevästi kosketellen, kun olen ensin peittänyt silmäsi huivilla, tai komennanko sinut poistamaan yhden vaatekappaleen kerrallaan haluamassani järjestyksessä, viikkaamaan ne siististi tuolille ja konttaamaan sitten suutelemaan jalkojani.
Alastomuus pakottaa alistuvan antautumaan katsottavaksi sellaisenaan, ilman suojaa. Riisuuntuminen ja alasti oleminen turvallisessa ja hyvässä BDSM-tilanteessa voi parhaimmillaan vahvistaa ja parantaa kehonkuvaa nähdyksi ja hyväksytyksi tulemisen kokemuksen kautta. Toisaalta myös alastoman vartalon häpäiseminen – verbaalisesti tai fyysisesti – voi olla yhdessä sovittu ja kiihottava asia.
(BDSM-aapinen)
Kävelin eteesi paljaampana kuin ikinä, vaikken ollut vielä riisuuntunut. Käskit minun ottaa ensin paidan pois. Miten niin yksinkertainen asia saattoi tuntua niin paljon niin syvällä? Totteleminen hävetti ja hiveli.
Lopulta riisuit minut alasti. Muistin hämärästi, että juuri tämän olin halunnut välttää. Olin ajatellut, että tarvitsisin vaatteiden tuomaa turvaa. En tarvinnut. Tarvitsin tätä: valinnan mahdollisuudesta luopumista, suostumista, antautumista, irti päästämistä, unohtamista, heittäytyvää läsnä olemista.
Ja minä kelpasin sinulle
Riisuuntuminen ja riisuminen ovat kiehtovia vallan välineitä. Näin on myös luontevan arkisen alastomuuden luvatussa maassa. Ihminen ilmaisee pukeutumisellaan ja vaatevalinnoillaan monia asioita, mutta on yleensä tietoinen vain osasta. Vaatteet voivat peittää ja korostaa vartalon yksityiskohtia, kertoa statuksesta tai sosiaalisesta viitekehyksestä, vahvistaa sukupuoli-identiteettiä tai toimia turvahaarniskana minun ja maailman välillä. Vastaavasti riisuuntuminen tarkoittaa harvoin ainoastaan vaatteiden poistamista – ja toisaalta itsensä voi tuntea alastomaksi toisen katseen edessä, vaikka olisi täysissä pukeissa.
BDSM-sessiossa on tavallista, että alistuva osapuoli riisuuntuu tai riisutaan aluksi. Riisuuntumisen ja alastomuuden merkitykset korostuvat entisestään, jos dominoiva osapuoli pitää vaatteet päällään. Riisuuntuminen toisen edessä voi tuntua kiihottavalta tai se voi olla pelottava ja nöyryyttävä kokemus – ja toisaalta sellaisenakin kiihottava.
Myös toisen riisuminen voi pitää sisällään monenlaisia merkityssisältöjä ihmisistä, tilanteesta ja tunnelmasta riippuen. Ei ole samantekevää, revinkö vaatteet päältäsi väkisin, riisunko ne hitaasti ja viettelevästi kosketellen, kun olen ensin peittänyt silmäsi huivilla, tai komennanko sinut poistamaan yhden vaatekappaleen kerrallaan haluamassani järjestyksessä, viikkaamaan ne siististi tuolille ja konttaamaan sitten suutelemaan jalkojani.
Alastomuus pakottaa alistuvan antautumaan katsottavaksi sellaisenaan, ilman suojaa. Riisuuntuminen ja alasti oleminen turvallisessa ja hyvässä BDSM-tilanteessa voi parhaimmillaan vahvistaa ja parantaa kehonkuvaa nähdyksi ja hyväksytyksi tulemisen kokemuksen kautta. Toisaalta myös alastoman vartalon häpäiseminen – verbaalisesti tai fyysisesti – voi olla yhdessä sovittu ja kiihottava asia.
(BDSM-aapinen)