Järviluoma, Helmi
Elämäkertatietoa
Asuinpaikka:
Tampere, Seinäjoki, Lontoo, Liverpool, Turku/Mellilä, Pyhäselkä/Joensuu 2005-
Perhesuhteet:
Naimisissa, puoliso kirjailija Matti Mäkelä. Edellisestä avioliitosta tytär Laura, synt. 1982, jolla kaksi poikaa, synt. 2003 ja 2005
Meriitit:
Tampere, Seinäjoki, Lontoo, Liverpool, Turku/Mellilä, Pyhäselkä/Joensuu 2005-
Perhesuhteet:
Naimisissa, puoliso kirjailija Matti Mäkelä. Edellisestä avioliitosta tytär Laura, synt. 1982, jolla kaksi poikaa, synt. 2003 ja 2005
Meriitit:
Vuoden esteettinen teko 2006 -palkinto Järviluoman johtamalle Sata suomalaista äänimaisemaa -projektille, myöntäjä Suomen Estetiikan Seura
Ura:
Yo 1978
FM 1986
Fil.lis. 1992
FT 1997
Musiikin tutkija, kulttuurintutkimuksen professori
Helmi Järviluoma (s. 1960) on kulttuurintutkimuksen professori Itä-Suomen yliopistossa. Novellikokoelma on musiikintutkijan koulutuksen saaneen kirjailijan ensimmäinen fiktioteos. Hänen tähänastinen julkaisupinonsa koostuu yli 160 artikkelista, kirjasta ja toimitetusta teoksesta. Hän on käsikirjoittanut, ohjannut ja/tai suomentanut kuusi taidetta ja tiedettä yhdistävää radiofeaturea YLE:n Radioateljeelle. Myös kolumneja syntyy tekijän kynästä.
(Kirjokansi, 2016)
Ura:
Yo 1978
FM 1986
Fil.lis. 1992
FT 1997
Musiikin tutkija, kulttuurintutkimuksen professori
Helmi Järviluoma (s. 1960) on kulttuurintutkimuksen professori Itä-Suomen yliopistossa. Novellikokoelma on musiikintutkijan koulutuksen saaneen kirjailijan ensimmäinen fiktioteos. Hänen tähänastinen julkaisupinonsa koostuu yli 160 artikkelista, kirjasta ja toimitetusta teoksesta. Hän on käsikirjoittanut, ohjannut ja/tai suomentanut kuusi taidetta ja tiedettä yhdistävää radiofeaturea YLE:n Radioateljeelle. Myös kolumneja syntyy tekijän kynästä.
(Kirjokansi, 2016)
Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa
Käsikirjoittanut, ohjannut ja/tai suomeksi sovittanut 7 radiofeaturea YLE radio 1:n Radioateljeelle
Tietokirjallisuutta:
Musiikki, liikkeet ja hillikkeet : talonpoikaiston ja työväestön musiikinviljely kolmessa Ylivieskan kylässä vuosina 1900-1939. Tampereen yliopisto 1986
Musiikki, identiteetti ja ruohonjuuritaso : amatöörimuusikkoryhmän kategoriatyöskentelyn analyysi. Tampereen yliopisto 1997
Gender and Qualitative Methods (yhdessä Pirkko Moisalan ja Anni Vilkon kanssa). Sage 2003.
Toimittajana yksin tai muiden kanssa useissa alan julkaisuissa.
Tekstejä julkaisuissa:
Syrjäseudun idea : kulttuurianalyysejä Ilomantsista. SKS 2012
Äänimaisemissa. SKS 2016
Tietokirjallisuutta:
Musiikki, liikkeet ja hillikkeet : talonpoikaiston ja työväestön musiikinviljely kolmessa Ylivieskan kylässä vuosina 1900-1939. Tampereen yliopisto 1986
Musiikki, identiteetti ja ruohonjuuritaso : amatöörimuusikkoryhmän kategoriatyöskentelyn analyysi. Tampereen yliopisto 1997
Gender and Qualitative Methods (yhdessä Pirkko Moisalan ja Anni Vilkon kanssa). Sage 2003.
Toimittajana yksin tai muiden kanssa useissa alan julkaisuissa.
Tekstejä julkaisuissa:
Syrjäseudun idea : kulttuurianalyysejä Ilomantsista. SKS 2012
Äänimaisemissa. SKS 2016
Tekstinäyte
Alvi lähtee vinttikömmänäänsä siropiirteisten kasvojen leukapielet kovina. Hän ottaa esiin viulukotelonsa seinään ruuvatusta hyllystä ja asettaa sen hetekalle, nostaa soittimen pehmusteelta, irrottaa jousen kotelon pitimestä. Laatikon taskusta hän poimii kangaspalaan käärityn hartsinpalasen ja hankaa jousta siihen.
Viulu leuan alla, silmät ummessa hän tapailee melodiaa. Kuin nimes sun, sydänkään ei tyytyä voi. Jokin kirkkosävellaji, Alvi mutisee, sitten duuriin ja siitä takaisin perussävellajiin, Be-e-el!
Orkesterinuotit esiin valmiiksi pystytetylle nuottitelineelle. Alvi harjoittelee ensin skaalat ja soittaa Laaksojen orkesterin matkaohjelmiston alusta loppuun. Käden hanka sivelee viulun kaulaa, sormet liikkuvat otelaudalla sulavasti.
Valse tristen hitaissa kohdissa silmäripset värähtävät. Alvin leuka kääntyy lähemmäs viulua: voima virtaa päästä kaulaan, kaulasta olkapäähän, olkapäästä käsivarteen, käsivarresta sormien nopeasti keinuvaan vibratoon kielillä. Tanskaan. Pian. Ensi viikolla.
[Ja katsella hain hampaita. Kirjokansi 2016, s. 136-137]
Viulu leuan alla, silmät ummessa hän tapailee melodiaa. Kuin nimes sun, sydänkään ei tyytyä voi. Jokin kirkkosävellaji, Alvi mutisee, sitten duuriin ja siitä takaisin perussävellajiin, Be-e-el!
Orkesterinuotit esiin valmiiksi pystytetylle nuottitelineelle. Alvi harjoittelee ensin skaalat ja soittaa Laaksojen orkesterin matkaohjelmiston alusta loppuun. Käden hanka sivelee viulun kaulaa, sormet liikkuvat otelaudalla sulavasti.
Valse tristen hitaissa kohdissa silmäripset värähtävät. Alvin leuka kääntyy lähemmäs viulua: voima virtaa päästä kaulaan, kaulasta olkapäähän, olkapäästä käsivarteen, käsivarresta sormien nopeasti keinuvaan vibratoon kielillä. Tanskaan. Pian. Ensi viikolla.
[Ja katsella hain hampaita. Kirjokansi 2016, s. 136-137]
Lähteitä ja viittauksia